Behandelvormen

  • Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie
  • EMDR
  • Mindfulness
  • ACT
  • Lichaamsgerichte psychotherapie

Wat is geïntegreerde cognitieve gedragstherapie? Cognitieve gedragstherapie (CGt) is een combinatie van twee vormen van psychotherapie: cognitieve therapie en gedragstherapie. In cognitieve gedragstherapie worden het gedrag en de gedachten die de problemen in stand houden besproken en behandeld. De CGt is gebaseerd op de leertheorie en bevat allerlei protocollen en behandelmethodieken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat CGt effectief is bij veel psychische problemen.

Gedragstherapie  richt zich vooral op het veranderen van het gedrag. Hoe u doet bepaalt voor een groot deel hoe u zich voelt. Als u bijvoorbeeld vanuit angst bepaalde situaties uit de weg te gaat, dan geeft dit wel even opluchting, maar de angst blijft terugkomen.  Bij gedragstherapie wordt het problematische gedrag en de omstandigheden waarin die voorkomen geanalyseerd.  Vervolgens leert u om op een andere, betere, manier te reageren waardoor de angsten verminderen.

Cognitieve therapie gaat over de manier van denken en de emoties daarbij.  Als u wat er gebeurt in uw leven steeds vanuit een negatief standpunt bekijkt wordt u eerder angstig, somber of geïrriteerd. In cognitieve therapie wordt nagegaan of die manier van denken wel helemaal klopt. U leert denkfouten te herkennen en meer realistisch te denken waardoor  negatieve gevoelens verminderen.

Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie  (CGt) behandelt dus het gedrag en de manier van denken. Door anders te doen veranderen gevoel en gedachten. Door anders te denken veranderen gevoel en gedrag. Bij cognitieve gedragstherapie werkt u systematisch aan vermindering van de klachten.  Het is een actieve manier van behandelen, u gaat actief aan de slag met opdrachten en oefeningen. Naar de effecten van cognitieve gedragstherapie is veel onderzoek gedaan. Heel vaak blijkt CGt een zeer effectieve psychotherapie te zijn. Vaak effectiever dan medicijnen, zeker op de langere termijn.

EMDR
EMDR is de afkorting van Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Het is een eerste-keuze behandeling om nare ervaringen te verwerken. Er is steeds meer wetenschappelijke ondersteuning dat EMDR ook goed ingezet kan worden bij andere problemen en klachten, zoals angststoornissen, de gevolgen van meervoudige traumatisering en chronische pijn. Ook wanneer iemand last heeft van een negatief zelfbeeld kan EMDR als onderdeel van een behandeling worden toegepast. EMDR behandelingen zijn vaak in enkele zittingen al effectief.  Al sinds EMDR in Nederland werd onderwezen, heb ik mij geschoold in deze effectieve behandelmethodiek. Als  EMDR-Practitionar heb ik alle opleidingsniveau’s doorlopen en weet ik wanneer en in welke situaties EMDR succesvol ingezet kan worden. Nog steeds zijn er nieuwe ontwikkelingen in de EMDR en deze volg ik met veel belangstelling.   Voor meer informatie: www.emdr.nl

Mindfulness  betekent  eigenlijk: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Het gaat om opmerkzaamheid, om aandacht en openheid.  Dit is iets anders dan aandacht en concentratie, waarbij je je richt op één onderwerp.  Mindfulness gaat over de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu. Met mindfulness leeft u intenser en bewuster. Door de aandachtstraining leert u uw aandacht te sturen en afstand te nemen van de spinsels in uw hoofd. U kunt zich beter concentreren en makkelijker ontspannen. Uw geest wordt rustiger en u leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren.  Het is een vaardigheid die je kunt oefenen. Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness met Westerse psychologische inzichten verenigd tot een achtweekse mindfulness training. Deze training is bewezen effectief als behandeling van o.a. depressie.

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een vorm van positieve psychologie, met mindfulness als een onderdeel.  Het is in feite een verzameling moderne technieken die tot doel hebben om de psychologische flexibiliteit van mensen te vergroten. Het is een andere manier van omgaan met gedachten, emoties, lichamelijke sensaties en leefomstandigheden. Het is niet op klachten gericht, maar op vaardigheden en de toon is daarbij licht, speels en vrolijk.

Lichaamsgerichte psychotherapie heeft als uitgangspunt de eenheid van lichaam en geest. Vanuit een holistische visie wordt  aandacht gegeven aan lichaamshouding, beweging en de innerlijke beleving. Lichaamsgerichte diagnostiek en lichaamsgerichte interventies worden hierbij gebruikt om psychische klachten te verminderen.