Keurmerk Basis GGZ De Kleine Praktijk Emst is al enkele jaren drager van het Keurmerk Basis GGZ van de Stichting Kwaliteit in Basis GGZ. Om dit Keurmerk te verkrijgen en behouden moet aan allerlei kwalificaties worden voldaan. Zowel in 2019 als in 2020 heeft De Kleine Praktijk niet alleen het Keurmerk weer verkregen, maar ook het Gouden Randje. Het Gouden Randje vormt een extra erkenning voor de inspanningen om cliëntervaringen te verzamelen en te benutten, en hier transparant over te zijn. https://kibg.nl/inspireren/het-gouden-randje/#extra-erkenning
Het Keurmerk Basis GGZ is een eenduidig kenmerk voor kwaliteit in de Basis GGZ. Zorgaanbieders van Generalistische Basis GGZ (GBGGZ) laten met het keurmerk zien dat ze zich extra inspannen voor de juiste zorg op het juiste moment. Ze leggen de lat hoger dan wat wettelijke vereist wordt, onder meer als het gaat om cliëntgerichtheid, transparantie, implementatie van innovaties, continu verbeteren en de inzet voor de ontwikkeling van de GBGGZ landelijk.
Cliëntervaringen De ervaringen van u als cliënt worden na afloop van de behandeling gemeten met een vragenlijst, de CQi-GGZ-VZ-AMB. De CQi (Consumer Quality Index) meet kwaliteitsaspecten van de ambulante en klinische geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg vanuit het perspectief van de cliënt. De CQI GGZ & VZ wordt gebruikt om binnen een GGZ-aanbieder in kaart te brengen op welke punten cliënten goede ervaringen hebben en waar nog verbetering mogelijk is. Daarnaast is de vragenlijst bedoeld om vergelijkend onderzoek te doen naar de prestaties van verschillende GGZ-aanbieders.
Onderstaand overzicht betreft de uitkomsten van De Kleine Praktijk Emst in 2021.
CQi-GGZ-VZ-AMB |
Schaalscore 2021 |
Bejegening |
4,8 |
Informatie behandeling |
4,6 |
Samen beslissen |
4,8 |
Uitvoering behandeling |
4,6 |
Gemakkelijk contact |
4,8 |
Info cliëntenorganisatie |
3,8 |
Keuze naasten |
4,3 |
Rapportcijfer behandeling |
9,1 |
Hierbij moet u wel bedenken dat dit de de scores zijn van een kleine praktijk met maar één behandelaar. Deze zelfde vragenlijst wordt ook gebruikt bij grotere praktijken met meer behandelaren. Uit de resultaten kunt u aflezen dat een constante hoge score gehaald wordt op bejegening. Dit betekent dat mijn cliënten vinden dat we op een respectvolle en gelijkwaardige manier met elkaar omgaan.
Hieronder vindt u de resultaten van 2017-2021, waarbij in 2021 een aantal vragen zijn veranderd waardoor het niet meer te vergelijken is.
CQi-GGZ-VZ-AMB |
Schaalscore 2017 |
Schaalscore 2018 |
Schaalscore 2019 |
Schaalscore 2020 |
Schaalscore 2021 |
Bejegening |
4,9 |
4,9 |
4,9 |
4,9 |
4,8 |
Bereikbaarheid |
4,9 |
4,8 |
4,9 |
4,9 |
4,6 |
Samen beslissen |
4,2 |
4,6 |
4,6 |
4,6 |
4,8 |
Uitvoering behandeling |
4,3 |
4,5 |
4,6 |
4,4 |
4.6 |
Informatie bijwerkingen |
nan |
nan |
nan |
nan |
|
Bespreken resultaten |
nan |
4,9 |
nan |
nan |
|
Beoordeling |
8,7 |
8,9 |
8.0 |
9,0 |
|
Over uzelf |
4,0 |
4,3 |
4.0 |
3,9 |
Nan betekent ‘not a number’. Deze scores konden niet berekend worden. Het bespreken van resultaten komt eigenlijk in iedere sessie aan de orde, maar natuurlijk ook altijd aan het eind van de behandeling. Hieruit bovenstaande cijfers concludeer ik dat men in het algemeen zeer tevreden is. Dit blijkt ook uit de waarderingen die zijn ingevuld op de Zorgkaart Nederland op de startpagina.
Zorgkaart Nederland De Kleine Praktijk Emst is aangesloten bij Zorgkaart Nederland van de Patiëntenfederatie Nederland. U kunt uw waardering via de button op de startpagina kenbaar maken. Via onderstaande button kunt u andere aangesloten zorgaanbieders vinden.
Kwaliteitsstatuut Hieronder vindt u de link naar het Kwaliteitsstatuut van De Kleine Praktijk Emst: de informatie hierin komt overeen met de informatie op deze website. Vanaf 1 januari 2017 zijn alle zorgaanbieders in de curatieve GGZ onder de zorgverzekeringswet verplicht om hun kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Kwaliteitsstatuut De Kleine Praktijk Emst
Beroepscode Vanaf 1 mei 2018 geldt voor alle psychotherapeuten een nieuwe Beroepscode psychotherapeuten
Klachten Klachten worden bij voorkeur direct uitgesproken waarna een oplossing gezocht wordt. Alleen in uitzonderlijke gevallen wordt een klachtenprocedure gevolgd. Zie NIP-klachtprocedure
Waarneming Alleen bij langdurige afwezigheid van de behandelaar wordt in overleg en met instemming van de cliënt voor waarneming gezorgd. Hiervoor zijn afspraken gemaakt met een GZ-psycholoog in de nabije omgeving. Het is de laatste 15 jaar nog niet voorgekomen dat voor waarneming gezorgd moest worden.